-->
A történelem tárgyat nagyon súlyosan érintették a köznevelési reformok. Az elmúlt években a történelem tantárgy óraszáma folyamatosan csökkent: 5. évfolyamtól 10. évfolyamig heti 2 óra (8. évfolyamon ezt kiegészíti heti 1 óra társadalomismeret/állampolgári ismeret), 11-12. évfolyamon heti 3 óra, amit 12. évfolyamon szintén kiegészít heti 1 óra társadalomismeret/állampolgári ismeret. Ez azt jelenti, hogy a jelenleg kötelező érettségi tárgyak közül a történelemet tanulják a diákok a legalacsonyabb óraszámban, pedig a történelem az egyik legfontosabb idetitásképző tárgy, hiszen összeköt a múlttal (családival, nemzetivel, vallásival), segít tájékozódni a jelenben, ezek nélkül pedig elég kétséges a jövő építése.
Az óraszámok csökkentése mellett gyorsabban is kell haladni a tananyaggal: gimnáziumban 9. évfolyam végére el kell jutni Hunyadi Mátyás haláláig, 10. évfolyamban az 1849-es aradi kivégzésekig, 11. évfolyamon pedig a II. világháború végéig. Ez lényegében ilyen formában teljesíthetetlen. Nagy a veszély, hogy a diákok egy maratoni szellemi futóversenyen vesznek részt történelemből, ahol az érdekességek és összefüggések telefonkönyv szintű magolássá silányulnak.
Történelemből a tananyagcsökkentésnek sok minden áldozatul esett: kimaradt a teljes őskor, az ókor nagy része. Az egyetemes középkorra javasolt órakeret 10 óra számonkéréssel együtt, ebbe legjobb esetben a társadalomtörténet fér bele, de minden más kimarad: eseménytörténet, országtörténet, gazdaságtörténet… A hagyományos országtörténet megszűnt az egyetemes történelemben, két mélyebb témakörre jut egy kis idő korszakonként, és kész. Ezzel megszűnik a logikus kronológiai tanulás is. Az Árpád-házból megmaradt Géza és Szent István, Szent László, Könyves Kálmán, III. Béla, II. András és IV. Béla. A többire sajnos nincsen idő…
Ezen „könnyítések” mellett ugyanakkor nem lett arányosan könnyebb az emelt szintű érettségi. Nagyon sok összefüggést és tényanyagot kell tudni, hogy valaki mind az írásbelin, mind a szóbelin jól tudjon teljesíteni. Természetesen a magánórák nem pótolják az egyéni tanulást, és gyakorlást, feladatmegoldást, videók megtekintését.
Önállóan készülni bármely érettségire nehéz. Az iskola próbál egy jó keretet adni minden diák számára, ezzel szemben sokszor egyedi igényekkel találkoznak a tanárok, amire sok esetben nincs módjuk megfelelőképp reagálni. Ebben az esetben célszerű egy magántanárt bevonni, aki képes megfogni a nebuló kezét és végig vezetni az érettségi felé vezető úton – függetlenül attól, hogy közép vagy emelt szintre készül.
Ha valaki eldöntötte, hogy történelem emelt szintű érettségit akar tenni, annak érdemes a magántanárt már a 10. évfolyam után, nyáron megkeresni, hogy érdemben sikeres lehessen a felkészítés. Ha valaki jó előképzettséggel rendelkezik, annak elég lehet a 11. évfolyam utáni nyáron elkezdenie heti 2 óra konzultációval a felkészülést, de ez átlagban további napi 2-3 óra egyéni tanulással (tesztek kitöltése, szakirodalom, források olvasása…) kell hogy kiegészüljön ahhoz, hogy sikerüljön a megfelelő (elvárt) eredmény.
Közép szintű történelem illetve emelt és közép szintű filozófia érettségi felkészítés minimum 1 tanévet vesz igénybe, kérem, hogy csak komoly szándék és a fenti feltételek (heti 2 óra és további önálló felkészülés) vállalása esetén keressen! Minden tárgyamhoz saját jegyzetet írtam, amit a készüléshez rendelkezésre bocsátok.