Kis Attila
Coaching

A Minditecture: Vezetői jóllét az oktatásban is – Hogyan segíthet a coaching a diákoknak és tanároknak?

Kis Attila
#coaching#diak#oktatas

A coaching egyfajta irányított vezetés, önismereti utazás. „Iskola-szagú”, amennyiben kérdések merülnek fel, és az ügyfél válaszol, de valami egészen más, mert az egész a kliensről szól. Itt nincsen jó vagy rossz válasz, pont az a lényeg, hogy az irányított kérdések segítségével a részt vevő más, új szempontokat is figyelembe vegyen egy-egy élethelyzet megértésénél. A coach nem ad tanácsot, így a coaching nem tanácsadás és nem mentoring. Az ügyfél (Coachee) ismeri legpontosabban saját élethelyzeteit, az előtte álló feladatokat illetően a legjobb megoldással, megoldásokkal Ő rendelkezik. „Mindent érte, semmit nem helyette!”

Az egész folyamat tekinthető egy motivációs beszélgetéssorozatnak, amelynek során közelebb kerül önmagához, és komplexebben látja saját magát. A coaching különböző fajtái leginkább akkor segítenek, ha a – mentálisan egészséges – kliens konkrét probléma megoldásában vagy meghatározott kompetencia fejlesztésében kíván tényleges eredményt elérni.

Fontos, hogy a coaching megoldásközpontú gondolkodás; nem a negatív spirál erősítése és a sebek nyalogatása a cél. Mindenkinek az életében felmerülnek kérdések, problémák, amikre egyedül nem feltétlenül találja meg a megfelelő válaszokat. Néha kimondottan sokat segít egy külsős szemüvegén keresztül látni magunkat, amikor nekünk valaki más – a lehetőségekhez képest amennyire csak lehet – objektívan tükröt tart, és felhívja azon kérdésekre, lehetőségekre a figyelmünket, amik nekünk eddig eszünkbe sem jutottak. A coach fejlesztő támogatást biztosít. Kérdéseivel, alkalmazott technikáival, eszközeivel segíti hozzá az ügyfelet a kitűzött cél eléréséhez.

← Vissza a bloghoz